Κυριακή, 22 Ιουνίου 2014

Εφηβεία και Φυτοφαγία



της Αγγελικής Μαγγιώρου

Τα εφηβικά χρόνια είναι ο καιρός του πειραματισμού και αυτό μπορεί να περιλάβει την απόκτηση της συνήθειας της φυτοφαγίας. Υπάρχουν πολλές κατηγορίες φυτοφάγων. Εάν δεν είναι προσεκτικά σχεδιασμένες οι δίαιτες φυτοφαγίας μπορεί να παρουσιάζουν έλλειψη θρεπτικών συστατικών. Για να είναι σίγουρο ότι γίνεται η απαραίτητη κατανάλωση θρεπτικών συστατικών ο φυτοφάγος έφηβος θα πρέπει να διδαχθεί μερικές κατευθυντήριες οδηγίες:


  • ·        Η κατανάλωση μεγάλης ποικιλίας δημητριακών, οσπρίων, ξηρών καρπών και σπόρων επιτρέπει στον φυτοφάγο την πρόσληψη συμπληρωματικών πρωτεϊνών.  Μια διατροφή που περιλαμβάνει όμως γαλακτοκομικά και αυγά είναι βέβαιο ότι προσφέρει στον φυτοφάγο μια πλήρη πηγή πρωτεϊνών.



  • ·        Ολόκληρα δημητριακά, όσπρια και πράσινα λαχανικά περιέχουν σίδηρο και ψευδάργυρο. Επιπλέον σίδηρος μπορεί να ληφθεί από αποξηραμένα φρούτα και σόγια.



  • ·        Ο σίδηρος που περιέχεται σε φυτικές τροφές απορροφάται καλύτερα όταν καταναλώνεται μαζί με τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C όπως εσπεριδοειδή, λεμόνι, πιπεριές, ακτινίδιο. 



  • ·        Ο καφές και το τσάι αναστέλλουν την απορρόφηση σιδήρου και γι αυτό είναι καλύτερα να μην καταναλώνονται κατά την διάρκεια των γευμάτων. Επίσης τα  φυτικά οξέα (στα όσπρια) και τα οξαλικά (σπανάκι, πράσινα λαχανικά) σχηματίζουν σύμπλοκα με τα μεταλλικά στοιχεία και αναστέλλουν την απορρόφησή τους.



  • ·        Τα κορίτσια ιδιαίτερα στην εφηβεία ωφελούνται ιδιαίτερα από την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων. Άλλες πηγές ασβεστίου είναι τα φυλλώδη λαχανικά, τα δημητριακά, τα όσπρια, το γάλα σόγιας, τα φασόλια.



  • ·        Προσοχή πρέπει να δοθεί στην βιταμίνη 12 που περιέχεται μόνο σε ζωικά προϊόντα. Οι φυτοφάγοι έφηβοι που δεν τρώνε αυγά ή γαλακτοκομικά δύσκολα θα προσλαμβάνουν αρκετή βιταμίνη 12.



Ο στόχος σε κάθε περίπτωση όποιες κι αν είναι οι επιλογές του εφήβου είναι να τους βοηθήσουμε να κάνουν τις σωστές επιλογές τροφών οι οποίες να τους παρέχουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρούν ένα επιθυμητό βάρος σώματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: